04 april 2008

Ropen skalla! Förskola åt alla!

När jag var liten fick jag aldrig gå på dagis. Första åren var min mamma arbetslös och när hon sedan fick jobb hade vi inte råd, och jag fick vara hos mormor på dagarna. Minns hur jag brukade stå och hänga vid dagisets grind och längtansfullt titta in på barnen som lekte där. Ibland var det öppet hus på dagis och då fick jag följa med min kompis Sandra dit. Inne på dagis fanns det snäll dagispersonal och ett klätterrum där man kunde springa och leka. Men för det mesta var jag hemma med mamma eller mormor. När jag sedan började första klass hade jag svårt att leka i grupp för jag var inte van vid det, och medan de flesta redan lärt sig läsa, räkna och sjunga vissa sånger på dagis fick jag börja från noll.

Jag är väldigt glad att det hänt saker gällande barnomsorgen sedan jag växte upp i slutet av 70-talet. Det finns betydligt många fler platser och maxtaxan har gjort att fler har råd att ha sina barn i förskola. Men jag tycker allt för sällan politiker pratar om barnens behov av förskolan. Det finns en föreställning om att familjen skulle vara den bästa platsen för ett barn att vara, och när man pratar om förskoleplatser så är det ofta ur ett föräldraperspektiv. Det man då glömmer är barnens behov av att leka med andra barn och ha egna sociala kontakter, samt att förskolan spelar en viktig pedagogisk roll i barns liv. Sedan lever inte alla barn i bra hemmiljöer och för barn från dysfunktionella familjer kan förskolan vara livsavgörande.

Idag 2008 när den borgerliga regeringen infört vårdnadsbidrag i valfrihetens namn känns det extra viktigt att slå ett slag för den kommunala barnomsorgen. Det är därför glädjande att Socialdemokraterna i Malmö kommer att besluta att även barn till arbetslösa ska få rätt till 30 timmars förskola i veckan till hösten. Nästa steg är att införa samma rättighet för föräldraledigas barn. För barnens skull!

Frida Karlsson
.

1 kommentar:

Anonym sa...

.Ja du ,,det med dagis är väl bra ,,men heregud ,,är det till att barnen ska vara på från 7 till 20.00 eller ,vad händer här i detta landet ,,finns det riktiga föräldrar kvar ????,ja ja vi måste ju jobba ,,ja!med skuld sätt inte er med villor och stora bilar,,för fan,,vill ni göra karriär ,,skit i att få barn.Hur kan man skicka en 3 åring på dagis hela dagen ,,en 3 åring som behöver sin mamma,,vad har hänt med mamman ?? finns det några kvar?? jag fattar det inte kan man inte vänta med allt material tills barnen börjar skola ,,och då är ur huset hela dagen??? jag begriper inte mammor i dag ,,när dom är gravida ,,är dom oroliga för dagis platser ,,inte som i andra länder pratar gravida om ,,hur spännande det kommer bli,,och vad roligt det kommer bli att göra saker med baret.Ser ni alla mammor inte hur värden ser ut i dag ?ÖPPNA ERA ÖGON NU!iskallt har det blivit,,gode gud i himlen ,,fat ar ni inte att det är upp til er hur barnen kommer bli som vuxna,,tror ni verkligen att det räcker att träffa sina barn 2 timmar om dagen eller?? barn i 2 3 års ålder utvecklar sin karaktär/sättet/mänskligheten .Hur kalt ska det bli?? ni har ju redan inga liv.Vad inbillar sig mammor och pappor ,som lämnar bort sina barn till främmande människor ,som också har barn ,som dom lämnar på ett annat ställe.Fattar ni inte att ni har fått ett (arv)
som ni ska ge vidare!oo så synd hade din mamma inte råd!Frida,,men du hade en mamma och garanterat ,,har du haft och har ett bra förhållande med din mamma,,och att hon är den ända människan på jorden du 100%litar på med allting.Nej nej ,,jag ser bara att dagens par inte håller ihop,.Svenska män presenterar aldrig sina fruar och barn/familj med stolthet,,,bilen och huset är viktigare ,,ni bara tävlar,,synd,,men ni ser ju skälva hur bestraffade föräldrar blir,med ungdomar som inte alls bryr sig ,,eller barn som gör som dom vill.Kan ni inte fatta att en människa behöver en ledande hand,en mentor som förbereder en.Ni måste lära era barn vänlighet och mänsklighet. Kolla bara på 80 90 talister idag ,,ser ni inte hur många psykiska sjukdomar vi har i Sverige ,,panik ångest ,,ja ja ja ni kommer nu med andra grunder till helvetet vi har ,,men en sak ska ni veta,allt är relativt ,men inte mänskligheten och ansvaret att vara förälder.Era barn är klantiga,,totalt BORTSKÄMDA,,KLART NI JOBBAR HELA DAGEN ,,OCH SEN TYCKER NI ,PLÖTSLIGT SYND OM ERA BARN ,,SOM NI TVINGAR BORT TILL ANDRA ,,OCH KÖPER DYRA DATA SPEL,LEKSAKER,, era barn växer upp utan respekt för äldre och livet.Era barn kommer inte bli bra familje människor ,,det ser vi juu på 60 70 80 tallister.Ni är bara egoister,,ni tänker enbart på er skälva.Barn behöver inte en stor villa och nya märkes kläder ,,när dom är små ,,ni som alltid (vill)vara såpåååå intelligenta ,,måste juuuuu se att media/mode styr,,vill ni att era barns karaktärer utvecklas efter vad för kläder dom har på sig ??på samtliga Svenska skolor är det mobing och konkurrens med kläder och mobil tel osv .Dagens mammor suger,och riktiga män som älskar sina barn fruar,,och gör alt för dom ,,och då menar jag fan inte jobba hela dagen ,för attt kunna betala bil lånet,utom ta barnen och gå på en lekplats/skogen7zoo/teater/cirkus ,,tillsammans med dom ,,och inte bara lämna dom på aktivitet helst fotboll.Vill ni skälva inte ha mentorer,,tänk skälv om ni hade haft en riktig mentor ,som förbereder dig riktigt på vad som kan hända dig ,,en som lär dig mänsklighet/respekt/osv.

nej ,,jag har fel ni rätt,,hämta barnen sätta dom framför datan ,,tv ,,ok ,,med godis påse i handen,,bra mamma,,
obs kola era barns mobiler ,,men bli inte chockerade ,,om ni ser en människa som gör det med en gris eller hässt.Jag har stor respeckt och är mycket inpånerad på väl fostrade barn ,och inte era jävla hus och bilar som ni inte ens äger.
Ja jag vet ,det finns ensamstående,,ja ok det finns jätte många ensamstående,,ja varfrör,,ni värderar inte era familje medlemar,is kala hjärt lösa,sex fixerade,totalt egoistiska,jag jag jag ,människor.bra skilj er bara på ,,barnen lider inte av det ,,nej ej ,,dom är juuu på dagis.