28 januari 2007

Könsneutral värnplikt

Läste en artikel i Sydsvenskan förra veckan att även artonåriga tjejer nu ska kallas till mönstring och det är ju skit bra! Till skillnad från killarna är tjejernas mönstring dock fortfarande frivillig vilket i mina ögon är mindre bra. För mig är det självklart att ska vi nå ett jämställt samhälle måste alla samhällsfunktioner vara jämställda. Det innebär att av de svenska ungdomar som idag gör lumpen ska det vara lika många tjejer som killar. Trots att det i realiteten är en ganska liten andel av de artonåriga grabbarna som gör lumpen (6% är en siffra jag hört) så räknas det fortfarande som ett mandomsprov som alltid kommer ligga i vägen för alla diskussioner om jämställd föräldraförsäkring och annat (”men vi gör ju lumpen....”). Kvinnors situation är extra utsatt i väpnade konflikter och vi är väl alla medvetna om den prostitution, våld och förnedring som ofta följer på de mest välmenande internationella insatser. Dessa avarter kan bara bekämpas genom att den militära manskulturen försvinner och ersätts av en könsuppblandad militär. För att svenska utlandsstyrkor ska kunna bestå av både kvinnor och män måste det ju finnas ett underlag att göra urval från vilket inte finns idag. Därför är jag för en könsneutral värnplikt som rekryterar från alla ungdomar, inte bara killarna. I samband att jag eldade upp mig över det orättvisa i dagens värnplikt och surfade lite kring frågan så hittade jag vår Hillevi Larssons motion från i höstas just om könsneutral värnplikt. Som alltid slår Hillevi huvudet på spiken och det kan ni läsa här! /Jorun

Inga kommentarer: