Utbildningsminister Jan Björklund i synnerhet, och borgerliga politker i allmänhet, brukar upprepa hur dålig den svenska skolan är. Alla rapporter som kommit under 2000-talet där den svenska skolan ligger i topp nonchaleras. I ett debattinlägg i DN (19980305) avfärdar han under rubriken ”Bluff att Sverige är bäst i världen” matematikundersökningen för gymnasieelever i TIMSS 1995. Björklund säger att den svenska skolan är inne i den allvarligaste krisen någonsin, samtidigt som flera undersökningar visar att Sverige är ledande inom utbildingsområdet och den svenska skolan ligger i topp i OECDs senaste sammanställning från 2006. Så trots att Björklund upprepar att svenska skolan är dålig och i kris visar flera undersökningar och rapporter motsatsen. Då menar Björklund att rapporterna är bluff. Jag undrar vem det är som är en bluff?
Lyssna på P1s granskning av Björklund här, den är mycket bra och underhållande.
Jag vill betona att jag med detta inte menar att det inte finns brister inom utbildningsområdet. Tvärtom finns det mycket som kan göras och förbättras. Men tillskillnad från minister Björklund vill jag inte svartmåla allt fantastiskt arbete som görs runt om i skolorna i Sverige, och jag ser andra lösningar än den nuvarande regeringens utbildningspolitik.
/Frida
.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Vi på högskolorna som "tvingas" ta emot dessa studenter som inte ens klarar av INLEDNINGSKURSENS enklaste matematik vet att det gått riktigt rejält utför med den svenska skolan.
Hur är det möjligt att dessa elever släpps igenom från grundskola till gymnasieskola? Och varför? Hur i hela friden får de sedan ens lämna gymnasieskolan med godkända betyg? Den "utbildningsnivå" de ligger på är ju skrattretande låg.
Det är skyhög skillnad idag till bara för åtta-tio år sedan. Och redan DÅ försökte vi med alla medel påpeka att en mycket stor del av studenterna faktiskt inte klarar av ens den grundläggande matematiken, som de självfallet förväntas ha full kunskap i.
Vi talar alltså här om vuxna personer över 18 år som inte ens klarar av matematik på gymnasienivå, men ändå antagits till studier på högskolenivå! Studenter som vi måste lägga på tok för mycket resurser på att repetera (läs: LÄRA!!) så simpla saker som tex andra- eller tredjegradsekvation, och som sitter som fågelholkar när vi nämner integralkalkyler! (Dylikt ingår väl åtminstone i allmänbildningen.)
Att vi sedan bör skämmas ännu mer för den svenska skolan är när utbytesstudenter sitter och skrattar - rätteligen! - åt den pinsamt låga nivån på vilken matematiken lärs ut på svenska högskolor. Men det är den nivå vi tvingas hålla för att de svenska studenterna inte klara högre.
Vi som dagligen ser spåren av sosse-årens infantila daddande med skolelever och den makalöst svaga "utbildning" de tar med sig från grund- och gymnasieskola till högskolorna - ja, vi vet inte om vi ska stämma in i detta hånskratt eller bara gråta. Det är tragiskt att ta del av oavsett.
Det är rent ut sagt åt fanders ställt med den svenska skolan! Och det är riktigt, riktigt illa att löst folk då försöker sig på att påstå att så inte är fallet. Snacka om skygglappar.
Saken är nämligen den att det högst troligen är ÄNNU värre än vad herr Björklund antyder. Politiker eller politiker-wannabes brukar ju som bekant inte ha full koll på läget...
Skicka en kommentar