24 maj 2008

Vad händer med sjuksköterskornas löner?

Sjuksköterskorna går snart in i sin sjätte strejkvecka. Cirka 7000 sjuksköterskor strejkar och blir det ett nytt varsel på onsdag blir det 10000 sjuksköterskor som är uttagna i strejk. Tyvärr hör man inte så mycket om strejken. Enstaka artiklar konstaterar förhandlingarna inte tycks ha någon lösning, men i övrigt är det tyst. Ett tag tänkte jag att det beror på att de arbetar i offentlig sektor. Eftersom offentlig sektor inte är någon vinstgenererande verksamhet sätts alltid lönehöjningar i relation till nedskärningar i verksamheten. Men sedan kom jag på att när mansdominerade yrkesgrupper inom offentlig sektor som exempelvis brandmän så har det hård bevakats och lönen har höjts relativt snabbt. Så kan det vara så att intresset för den här strejken är så lågt för att majoriteten av sjuksköterskorna är kvinnor, och att kvinnor i vårt patriarkala samhälle värderas lägre än män. Framförallt värderas kvinnors arbete lägre. Helst ska man vara en Florence Nightingale som arbetar gratis.

Detta råkade jag faktiskt ut för i veckan. Jag har nämligen sagt upp mig från mitt nuvarande arbete då jag fått ett nytt jobb. När en de manliga cheferna på mitt nuvarande jobb inom kommunen får höra detta söker han upp mig för att fråga varför jag byter arbetsplats. När jag svarar att det är för att jag anser att det nya jobbet är mer utmanande och att jag dessutom får högre lön blir han jätteförvånad och utbrister "jag trodde du var en schysst tjej som brann för det här jobbet och inte brydde dig om pengar". Trist att behöva krossa illusioner men även schyssta tjejer har utgifter att betala och ideellt arbetar vi ofta efter arbetstid. Arbete vill vi ha rättmätig lön för.

Så till alla sjuksköterskor "Kör hårt!" Vi är många som tänker på er och hoppas att ni lyckas den här gången.

Frida Karlsson

.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Tyvärr hör man inte så mycket om strejken."


Va? Har "Frida" verkligen gjort en enda vettig sökning i godtycklig nationell pressdatabas innan hon glappar?!

Om så rekommenderar jag starkt att hon GÖR det för jag med flera (som vet att kolla FAKTA först) är minst sagt jävligt förvånade över att den mediala bevakningen så totalt susat förbi "Fridas" skalle.

Den banalaste pressdatabassökningen visar att TT haft bevakning av Vårdförbundets strejk VARE DAG sedan den bröt ut. Av de tre största dagstidningarna i Sverige är det bara EN (1!) som inte skrivit om strejken VARJE DAG sen den trädde i kraft!

Men "Frida" läser uppenbarligen inte dagstidningar. Kanske intar hon sin "information" från aftonbladet.se?
Det verkar inte bättre...

För övrigt är det inte enbart sjuksköterskor som gått ut i strejk. Vårdförbundet har medlemmar i strejk från en rad andra yrkesområden också.

Men även det tycks "Frida" ha missat totalt...


(Nu lämnar jag de internationella pressdatabaserna därhän för tillfället - för jo, "Frida", strejken har uppmärksammats även i medier UTANFÖR Sverige...)