13 augusti 2008

Vård eller skattesänkningar?

För ett par veckor sedan födde jag på Malmö allmänna sjukhus. Jag hade förberett mig väl, läst på ordentligt och i förväg bestämt mig för hur jag ville ha det i en mängd avseenden. När jag väl var där gick allt väldigt snabbt och det mesta blev annorlunda mot vad jag föreställt mig i förväg.
Jag kan så här i efterhand känna stor tacksamhet för den fantastiska vård jag fick i samband med förlossningen. Alla personalkategorier imponerade på mig och min man – undersköterskor, barnmorskor och läkare. De var proffsiga, trevliga, engagerade och lyhörda.

Jag behövde inte tjata mig till bedövning utan barnmorskan respekterade mitt önskemål direkt. Det kändes väldigt skönt och gav mig en vilopaus som gjorde att jag sedan orkade den sista biten.

När hjärtljuden på barnet gick ner i slutet av förlossningen blev jag stressad och kände mig hjälplös. Då var det en stor lättnad att ett helt gäng barnmorskor och en läkare nästan omedelbart kom till undsättning och såg till att både jag och mitt barn klarade förlossningen utan några allvarliga men. Det var dramatiskt, det gjorde ont och både jag och barnet var medtagna en tid efteråt – men vi klarade det!

Vad som helst kan hända vid en förlossning och då vill man ha bästa tänkbara vård. Bara tanken att föda hemma eller på en förlossningsavdelning med sämre kvalitet ger mig kalla kårar…
Även om jag fick utmärkt vård både på förlossningsavdelningen och på BB efteråt så kunde jag se att trycket på personalen var stort. Det råder Baby-boom och extra personal hade ändå kallats in för att klara pressen.

För ett tag sedan drabbades skånsk sjukvård av ett stort sparbeting. Det var borgarna i Region Skåne som låg bakom. Jerker Swanstein (m) hävdade till och med att det råder "arbetsbrist", d.v.s. att personalen i sjukvården inte har tillräckligt med arbetsuppgifter och därför skulle ett par tusen sägas upp, varav flera hundra på Malmö allmänna sjukhus. Köerna i vården är bevis nog för att detta inte stämmer!

Även om borgarna kanske tar sitt förnuft till fånga och stoppar en del av besparingarna för att inte förlora nästa val, så är hotet inte över. Så länge de värderar skattesänkningar högre än kvaliteten i vården känner i alla fall jag mig inte trygg!

Hillevi

2 kommentarer:

Anonym sa...

"...hävdade till och med att det råder "arbetsbrist", d.v.s. att personalen i sjukvården inte har tillräckligt med arbetsuppgifter"


Nu arbetar ju uppenbarligen inte "skribenten" inom svensk sjukvård, eller tycks ha någon insikt i hur densamma fungerar - men då kan jag upplysa om att JA, det stämmer att det periodvis råder mer eller mindre uttalad arbetsbrist inom sjukvården.
Så, då var det avklarat. Enkelt.


För att streama behovet av vårdpersonal - och tex erbjuda fler möjlighet till heltidstjänst - bör en frekventare intern och extern shuntning av vårdpersonalen kunna ske än vad som sker i dagsläget. Boven i dramat till varför detta inte fungerar idag är alla dessa idiotiska avtal som tvingats fram av bl a facken samt att sjukvårdsapparaten sällan styrs av insatta personer utan av politiker. Det är mycket illa.


Den som har den minsta insikt i hur svensk sjukvård fungerar (och bekostas!) fattar att det inte går att ha personal som "emellanåt" står utan 100%-iga arbetsuppgifter större delen av arbetsdagen.
Med andra ord: Det går inte att betala ut full lön till personal som periodvis en stor del av arbetstiden häckar i fikarummet i väntan på arbetsuppgifter! Men precis så ser det ut idag.


En vettig jämförelse görs gärna med privata kliniker:
Där råder (givetvis) inte sällan full balans mellan personalstyrkan och full arbetstäckning för desamma. Arbetstempot hålls på normalt hög nivå (man är ju som heltidsanställd där för att arbeta 100% under en arbetsdag, inget annat) och via personliga avtal kan, om det ändå skulle behövas, vårdpersonal shuntas mellan olika kliniker för att undvika bergochdalbaneeffekter vad gäller arbetsfördelning.


Att köer till sjukvården skulle utgöra något bevis(?) för att det inte stämmer att det periodvis råder brist på arbetsuppgifter är totalt gripet ur luften!
Varför ljuga ihop något sådant?!


För övrigt inser ju de flesta av oss varför det råder köer till sjukvården...

Anonym sa...

Kul att du hade en bra upplevelse! Jag låg själv och födde i Lund för ett par veckor sedan och just personalsituationen var någonting som gjorde att förlossningen hade kunnat vara lite trevligare än den faktiskt var: under den period det var som jobbigast för mig försvann personalen ut ur rummet. Efter att jag lämnats själv med min man en bra stund kom det in en ny barnmorska och sa att hon var tillfällig medan de letade upp någon som skulle kunna stanna med mig resten av förlossningen. Det var denna dag fullt på alla förslossningsavdelningar i hela regionen, fick jag veta efteråt, och personalen hade därför alldeles för mycket att göra. Tydligen hade detta resulterat i att personalen fick springa ut och in i alla möjliga salar och det byttes personal och patienter åt både höger och vänster.

Hade det tidigare den dagen suttit några extra barnmorskor i fikarummet utan någonting att göra hade det varit helt okej för mig, om det skulle innebära att det skulle finnas tillräckligt med personal för att täcka upp rushen sen...