20 maj 2008

Gästbloggaren Carina Nilsson om ungas psykiska hälsa

Sitter och skriver på min masteruppsats i folkhälsovetenskap. Vill sågärna bli klar innan jag börjar på mitt nya jobb som kommunalråd. Detta borde varit klart sen länge men ibland behövs en extra skjuts för att komma loss. Jag skriver om ungdomars psykiska hälsa med speciellt fokus på unga tjejer. Det är mycket oroväckande siffror jag får fram ur mitt material, där över fyratusen 12-16 åringar har svarat på en enkät.

Fram träder en bild av att den psykiska hälsan är högst ojämställtfördelad. Tjejer mellan 14-16 år drabbas dubbelt så ofta som killarna. Vi har fortfarande en patriakalt system som blir uppenbart förtjejerna i 14-års åldern om inte förr. Du har inte samma chans som killarna! Det är siffror upp emot 35% av tjererna som mår dåligt, har huvudvärk, magont, svårt att sova och kanske det värsta; alltid eller ofta känner sig ensamma. Det betyder att varken vuxenvärlden eller kompisar räckertill, att man egentligen inte har någon att prata med.

För mig blir det klart att behovet av möteplatser, typ Avantgarde, har en jätteviktig uppgift. Tänk att få komma med i ett sammanhang där man kan känna att jag inte är ensam med mina bekymmer och att jag inte måste kvalificera in mig genom att vara den allra roligaste kompisen. Att få perspektiven förflyttade från individ till samhälle, det är kanske inte mig det är fel på utan hela systemet. Låt oss inguta mod att det är möjligt att påverka, inte ensam men tillsammans.

Carina Nilsson, nytt kommunalråd (S) för kultur och fritid i Malmö
.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror Carina N valt tok-fel ingång i sin uppsats: Hon borde i rimlighetens namn försökt välja en mindre fördomsfull vinkel utan pinsamma partipolitiska skygglappar.

"Du har inte samma chans som killarna!"

Vad menar CN med detta?! VEM är hon att pracka på sådana idiotier på unga tonårstjejer?

Tjejerna själva säger uppenbarligen inte detta - de säger att de mår dåligt(*).
Om de gnällde mindre och skaffade sig vettigt perspektiv på tillvaron (bör kunna avkrävas en FJORTONÅRING!!) skulle de må betydligt bättre.
Alla har självfallet det högsta ansvaret för sin egen fysiska och psykiska hälsa - ingen annan kan bestämma att du ska må bra, bara du själv. Ska du vara en gnällspik kan du ju fritt välja att vara det, men håll tyst om det så andra slipper lida, typ!
(Frånser nu naturligtvis diagnostiserade allvarliga psykiska/fysiska sjukdomstillstånd.)

Hur som helst så har tjejer lika stora möjligheter som killar i Sverige! Att påstå motsatsen är en förbannad lögn och förbaskat fördomsfullt och könsdiskriminerande!

För övrigt är de listade "besvären" inte tecken på psykisk ohälsa.
Grovt uttryck låter det mer som ett urval gnällspikar besvarat en enkät med rejält vinklade frågor. (Tycker de inblandade ska vara förbannat nöjda om de där "besvären" är det värsta som existerar i deras värld!
Det finns en värld även utanför ens egen lilla ego-sfär!)

Ex: Fråga en tonåring om han/hon är trött på morgonen och du får 100% ja-svar.
Fråga en tonårsbrutta om hon "mår dåligt" och hon har ju som vi alla vet lärt sig (av Carina et al-typer) att hon ska svara ja.

Varför denna perversa längtan efter att stämpla kvinnor som offer?
Totalt oansvarigt, jävligt korkat och återigen: så in i helsike könsdiskriminerande!


*) "upp emot 35% av tjererna som mår dåligt, har huvudvärk, magont, svårt att sova och kanske det värsta; alltid eller ofta känner sig ensamma."