17 maj 2008

Kvinnligt ledarskap

Tack vänner för era lyckönskningar och all uppbackning i samband med att jag utsågs till nytt socialkommunalråd från och med den 1 juli. Det känns roligt att få hugga tag i de politiska frågor som jag känner allra starkast för!

I veckan som gick bjöd Sund Kommunikation in till frukostseminarium. Stig-Björn Ljunggren talade om kommunikation, politiska strategier och siade inför valet 2010. Både trevligt och intressant. Av naturliga skäl uppehöll Ljunggren sig en del kring Mona Sahlin.

Bland annat pratade han om hur uppfattningen av hennes ledarskap kan påverka valutgången. På väg från mötet kom jag och mina följeslagare att diskutera hur tröttsamt det är att Sahlin så ofta utmålas som okunnig och politiskt ytlig. Ljunggren hävdade det förvisso inte själv, men refererade till en väldigt ”insatt och inflytelserik” källa.

Min gissning är att källan är en man, runt 60 och att han var med och förlorade förra valet…Men varför är det så lätt att uttala sig förklenande om kvinnor som tar plats? Sahlin är inte någon ny Persson, och det är vi väl glada för? Vi behöver en partiledare som kan kommunicera med både LO-kvinnor och unga kvinnor med akademisk bakgrund och det tror jag faktiskt att Sahlin kan.

I övrigt konstaterar jag att även valet av mig till kommunalråd har lett till bloggdiskussioner om kvotering och IQ. Ja, jag är ju ung, kvinna och sosse – och glad för att jag väljer mina vänner själv!

/Katrin Stjernfeldt Jammeh
.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"...att diskutera hur tröttsamt det är att Sahlin så ofta utmålas som okunnig och politiskt ytlig..."


Men, men... Det är ju för att hon ÄR det? Vad har du missat?

Vilken relevant högre utbildning har Mona S egentligen för det arbete hon är tänkt att utföra? Naturligtvis kan hon inte kallas annat än ytlig i sammanhanget!

Varför verkar det vara TOTALT OMÖJLIGT att tillsätta en partiledare som är åtminstone välutbildad - nu snackar jag inte om någon krake med en stackars Fil Kand/Fil Mag i lilla bakfickan - utan verkligen en VÄLUTBILDAD person med en för uppdraget RELEVANT utbildning (tex en doktorsgrad i statsvetenskap eller juridik) och skolning?!

DET är vad vi unga kvinnor och män "med akademisk bakgrund" önskar!

Nej, skärpning i leden!
Jag kräver att ALLA tjänster på alla nivåer i partiet skall allmänt utlysas och därefter tillsättas efter (gärna offentlig) genomgång av de sökandes bakgrund gällande relevant utbildning och arbetslivserfarenhet!

Hur ska man annars veta att det är rätt person som representerar?

På så vis kanske partiet kan återhämta sig (något) efter den pinsamma Persson-eran då maktkåthet och svågerpolitik tycktes vara slagorden.

Anonym sa...

Go girl!!! Det skall bli oerhört spännande att följa dina beslut! Allt gott! Janette Skogshus