"Hot chicken wings and one bottle of beer- only 10 euro!" Ungefär så löd texten på en reklamaffisch för en pub jag passerade i en spansk stad för någon vecka sedan. På affischen fanns också en kvinna, med blottade bröst, som höll upp en bricka med den erbjudna maten. Tyvärr var detta inte det enda stället jag stötte på där kvinnors kroppar, eller delar av dem, användes till marknadsföring av produkter av olika slag och för att locka folk till nattklubbar.
Betonas bör att objektifiering av kvinnor dessvärre inte är unikt för bara ett land utan är ett återkommande tema på många platser i världen. Kvinnobröst var åter i fokus i en reklam för ett känt ölmärke för ett tag sedan.
För mig är detta mer än upprörande. Det är förnedrande, fördummande och oetiskt att använda kvinnors kroppar för att sälja produkter. Det är inte kvinnokroppen som ska säljas- det är produkten. Kvinnor är inga produkter som ska sälja eller säljas.
Ett företag i Sverige använde denna strategi för ett tag sedan och blev lyckligtvis anmält. Vi måste fortsätta reagera och se kritiskt på reklam som framställer kvinnokroppen på sätt som ges exempel på ovan. Det är otroligt viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv att visa att detta inte är ok!
/Sussi Nilsson
21 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar