23 juli 2008

Gästbloggaren Kristin Linderoth om den lösa generationen

I Ordfront Magasin nr 6 finns en artikel som faktiskt alla borde läsa; ”Den grundlurade generationen” av Kajsa Ekis Ekman. Den handlar om oss som växte upp under 90-talet, vi som blivit snuvade på konfekten men ändå fått lära oss att ta skeden i vacker hand. Ekis Ekman lägger fram det svart på vitt; det är inte bara jag och mina vänner utan en struktur. Hälften av alla i Sverige mellan 20-27 år har inget eget boende, och hälften av alla anställda under 26 år har ett tidsbegränsat arbete. Sedan 1990 har antalet fattiga mellan 20 och 29 år fördubblats enligt en rapport från Socialstyrelsen, och det är den enda gruppen som blivit fattigare det senaste decenniet. Våra liv präglas av vikariepooler, timanställningar, svartjobb och provisionsbaserad telefonförsäljning. Vi är generationen som skaffar flera utbildningar och feta studielån, och ändå inte ens få ett städjobb. Bara 40 procent av de unga kvinnorna idag har ett heltidsjobb, jämfört med 60 procent av de unga männen. Själv har jag äntligen lyckats få ett timvikariat, ett nödvändigt komplement till studiemedlet. En dag i juni står jag i oväsendet mellan två X2000-vagnar, och försöker frenetiskt komma fram till vikariebanken. Det tutar bara upptaget. Jag ringer upp, lägger på, ringer upp igen. På ett av mina timvik skickar de nämligen ut sms om lediga arbetspass. Den som slänger sig på telefonen först får det. Så drillas vi till att vara flexibla, alltid redo. Det enda sättet att överleva är klättra på varandra.

Att leva med den här ständiga osäkerheten är normalt för oss som växt upp med 90-talskrisen. Vi har fått lära oss att inte kräva nåt, att vara tacksamma för det lilla. Vi översköljs ständigt av påståenden om att facket är omodernt, att ideologierna är döda och att ungdomar inte är intresserade av politik. Jag tänker ofta på det här, men det är först när jag läser Ekmans artikel som jag fattar vidden av hur vi faktiskt har det. Vi är den lösa generationen. Bostadslösa, arbetslösa, rotlösa, hopplösa. Och vi är så indoktrinerade att vi ibland misstar vårt osynliga fängelse för frihet.

I åldersgruppen 20-29 år finns de mest stressade, de mest sjukskrivna, de med störst sömnproblem. Var tredje ung kvinna är stressad och har så kallat ”nedsatt psykiskt välbefinnande”. Det är högst av alla i hela befolkningen säger Folkhälsoinstitutet. Det skulle kunna ligga en enorm politisk sprängkraft i det här, men istället luras vi att tro att det är är varje kvinnas eget problem, som kan botas med lite medicin och terapi. De som inte pallar trycket får skylla sig själva, blir sjukskrivna och flåsade i nacken av Försäkringskassan. Tänk om vi istället skulle samla oss; de utbrända, de ensamma, de hemlösa, socialbidragstagarna, de underbetalda kvinnorna, narkomanerna, de psykiskt sjuka, ungdomarna som har tre jobb för att överleva eller inget jobb alls. En massiv armé av trasiga, förbannade människor skulle dra fram över gatorna och formulera ett rungande NEJ som ekade genom hela det här ruttna skitsamhället. Jag väntar bara på gnistan som tänder elden.
.
Kristin Linderoth, jämställdhetsansvarig i SSUs förbundsstyrelse
.

1 kommentar:

Anonym sa...

"En massiv armé av trasiga, förbannade människor skulle dra fram över gatorna och formulera ett rungande NEJ som ekade genom hela det här ruttna skitsamhället."

Och sen då? Vad ska hända sen då?

Mig veterligen är det ingen som sänker bort fasta tjänster till höger och vänster. För att få en fast tjänst (eller för vissa uppenbarligen, ett jobb överhuvudtaget) får man banne mig anstränga sig mer än att kuta runt och hojta "nej". Vanligen behövs det snarare ett "ja" när ett jobb utannonseras och man erbjuds tjänsten.

De flesta jag känner har fast tjänst. Och de i min bekantskapskrets som inte har det (men så önskar) kan jag verkligen inte se att de skulle ha förtjänat det på något sätt: de har lallat runt på "hitte-på"-utbildningar (vem behöver anställa någon med en sketen Fil Kand i Media- och kommunikationsvetenskap, tex?) under flera år(!) och slösat bort sina studiemedelsår på för arbetsmarknaden totalt ointressanta utbildningar. Det ska väl för tusan kunna begäras av en myndig 18-åring (och där över) att kunna planera sin utbildning och sitt kommande arbetsliv bättre än att "plugga" på värdelösa "utbildningar" tex.

Vad menar KL att det beror på att en lång rad unga människor faktiskt HAR fast tjänst idag? Vad jag vet så kan en civilingenjör (oavsett ämnesinriktning) knappt gå ut genom dörren utan att få rekryterare springande efter sig. Vad jag vet så är det en jädrans brist på läkare i det här landet? Det är även en skriande brist på svetsare och lastbilschaufförer liksom på personal till företag som säljer hushållsnära tjänster. Osv, osv. I samtliga dessa fall erbjuds fasta tjänster - förutom till läkare.

Så vad snackar KL om?

Om KL vill se sig själv som hopplös så är hon naturligtvis tillåten att göra det. Vad hon anser sig vinna på det kan jag dock inte förstå. Jag tror inte heller en rekryterare anser att just en hopplös person är precis rätt person till en fast anställning...

Dessutom: Finns det inga (fasta) jobb just där man befinner sig så söker man sig någon annanstans. Man kan ju inte gärna parkera rumpan på ett ställe och sitta och gnälla över att det inte finns "fasta tjänster" (buhuuu) - och förvänta sig att "någon annan" ska lösa ens problem. Ett gränslöst EU gör ju att det finns närapå oändligt många (fasta) tjänster att söka. Eller bostäder, för den delen. Och det bara i Europa. Det FINNS en värld utanför Sverige också. Faktiskt.