11 juli 2008

Könsroller i Almedalen

Under politikerveckan i Almedalen är könsrollerna som huggna i sten. När Sveriges Kommuner och Landsting har seminarium om vården sitter fyra kvinnor och en man i panelen. När ämnet några timmar senare är infrastruktur har de ersatts av fyra män och en kvinna. På ett seminarium om hur Sverige kan bli världsledande på konferenser och kongresser deltar sju män i varierande åldrar. ”Varför har ni inte med en enda kvinna” frågar jag en av dem när han har klivit ner. Han mulnar, märkbart irriterad. ”Det förändrar ingenting i sakfrågan. Jag tror inte att en kvinna skulle sagt NÅN-ting annorlunda.” ”Men tänker ni inte på vilka signaler ni sänder? Det här handlar ju ändå om marknadsföring.” Kongressmannen viftar bort mig. På scenen maler hans kostymkollegor vidare om kongressernas ekonomiska välsignelse.

Kongressdeltagarna bor, äter och shoppar för massor av pengar. Men bor, äter och shoppar kvinnor på samma sätt som män? Skulle inte tro det. Och tyvärr, gubbar, men det förändrar en hel del i sakfrågan. Vår idé om en trevlig middag är inte fläsk med löksås, vår idé om shopping är inte sameknivar för femtusen spänn och vi vill veta hur tryggt det är att promenera till hotellet mitt i natten och hur ofta ni tänker städa damtoaletten innan vi bestämmer oss för vilken kongressanläggning som ska få våra pengar.

Tiden när alla kongresser och konferenser befolkades av gubbar i grå kostym är förbi. Idag är det lika ofta kvinnor som åker på kongress – och som beslutar om och arrangerar tillställningarna. Så om Sverige ska bli världsledande på kongresser, duger det inte med sju män i panelen.

/Julia
.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Men tänker ni inte på vilka signaler ni sänder?"

Tänker Julia på vilka signaler HON sänder ut? Vad hon antyder är ju att beroende på vilket könsorgan du begåvats med så uttalar du dig på olika sätt i sakfrågor - tex i diskussioner på töntiga seminarier. Det är en jädrar i mig märklig signal det! Varför denna koppling till andra människors könsorgan? Verkar inte helt ok...


Andra frågor som, naturligtvis, poppar upp:

1. Varför masar sig bara EN kvinna till seminariet om infrastruktur. För jävligt! Vet hut, minst två kräfves!!

2. Vilka belägg har Julia för att kvinnor inte vill köpa en bastant samekniv för 5 lakan?! Skulle ju kunna vara bra att ha på promenixerna till hotellet lite senare...

3. Vadan denna diskriminerande antydan att personer med penis som besöker kongresser ska tvingas skura damtoaletter?
Är det deras arbetsuppgift? Vad fan säger fackförbunden för städpersonal om det? Ska detta udda toalettskurande räknas som svartjobb? Eller vem betalar det? Låt mig påminna om Vaxholms-skandalen, för böfvelen!
Och, självfallet, på vilket sätt används könsorganet när man skurar en toalett? Låter inte helt ok...

4. Sen när är det avhängigt vilket könsorgan man har att man gillar fläsk och löksås? Känner många personer som gillar fläsk och löksås: Vissa av dessa personer har vagina, andra har penis (och ytterligare andra vill gärna ha det ena eller andra men råkar ha det ena eller andra för tillfället) - men ingen av dem har jag någonsin hört göra en koppling mellan sitt könsorgan och vilken maträtt de väljer i lunchmenyn.
Att vegetarianer inte äter fläsk fattar jag, men att någon någonsin skulle ha sagt "nej tack, jag har ju fitta så jag äter tyvärr inte fläsk och löksås" - det är förbanne mig nåt nytt!


Ja, jag säger då det. Det är allt bra märkligt med folk som buntar ihop människor i färdigstöpta gråkladdiga kuber och sedan stämplar dit en etikett i klarrött.