29 juli 2008

Gästbloggaren Petra Bergqvist om trygghet

Under sommarhalvåret ökar antalet utomhusvåldtäkter kraftigt. Samtidigt känner jag mig tryggare när jag går hem på kvällen eftersom det är ljust ute och fler människor som rör sig i min omgivning. All statistik visar på att det är störst risk att bli utsatt för våld eller sexuella övergrepp av en man som står mig nära. Ändå känner jag mig tryggare med män som jag känner eller har en relation till. Ska det kallas naivitet eller överlevnadsstrategi den där känslan av trygghet som fungerar som ett filter för verkligheten?

När jag var yngre brukade jag trotsa mörkret och vägra vara rädd. Istället för den upplysta omvägen tog jag genvägen genom parken. Det gav mig en känsla av makt. En känsla av att jag tog natten tillbaka just där och då. Fast redan då insåg jag nog att känslor inte är något som förändrar verkligheten. Att jag vågade trotsa mörkret hotade inte manssamhället och gjorde ingen annan tjej tryggare. Det enda sättet att förändra är att se verkligheten utan filter, se att vad som händer andra kan lika gärna hända mig. Tjejer som har blivit våldtagna, misshandlade eller utnyttjade är som jag, helt vanliga tjejer. Medvetenheten är min motståndsstrategi. Att våga se män som potentiella förövare är att se hur manssamhället måste förändras i grunden för att jag som tjej ska slippa förlita mig på en känsla av trygghet. Det är möjligt, eller kanske närmare bestämt högst sannolikt, att många killar känner sig förorättade av en sådan strategi, men det är bara att förklara att den feministiska kampen inte kan ta hänsyn till känslor på det sättet. Då kommer vi aldrig att kunna förändra manssamhället och de är väl inte försvarare av manssamhället, eller?

Petra Bergquist, ordförande SSU-Skåne
.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men för tusan hakar! Är den här människan for real? Hur kan man bara haspla ur sig sådant dravel??!
Det här måste vara höjden av idioti - eller möjligen totalt hjärnsläpp i sommarvärmen! (Om det senare är det i viss mån ursäkligt...)


1. "Att våga se män som potentiella förövare..."

Vad är detta för skitsnack!!? Ska vi alla dra någon jädrans fascistisk kam över halva befolkningen och stämpla oskydliga människor som potenitella våldtäktsmän (och kriminella) nu också? Fy helvete vad sexistiskt! Vad fördomsfullt!! Äckligt!
Så en 85-årig morfar, förlamad efter en stroke, är en potentiell våldtäktsman? Så en lillebror på 14 år är en potentiell våldtäktsman? Och hur stämplar denna Bergquist-människa kvinnor som våldtar? Vi tvingas alltså se ALLA människor som potentiella våldtäktsmän/kvinnor - förutom denna Bergquist själv då eller...?


2. "Det är möjligt, eller kanske närmare bestämt högst sannolikt, att många killar känner sig förorättade av en sådan strategi, men det är bara att förklara att den feministiska kampen inte kan ta hänsyn till känslor på det sättet."

Öööh? Earth calling...
Skulle KILLAR känna sig förorättade av en dylik fascistisk strategi???! Ja jävlar, att de gör och ta mig tusan ska göra. Och det är inget emot vad KVINNOR känner då: Menar Bergquistaren att kvinnor ska känna en herrans glädje över att någon okänd toka tillåts gå lös i samhället och betrakta deras söner (och döttrar?) som potentiella våldtäktsmän? Sexistiskt är bara förnamnet...


3."Då kommer vi aldrig att kunna förändra manssamhället..."

VEM VILL ÄNDRA MANSSAMHÄLLET? VEM VILL ÄNDRA MANSSAMHÄLLET?? Det bör sägas igen: VEM VILL ÄNDRA MANSSAMHÄLLET???? Det är SAMHÄLLET som eventuellt bör förändras. Hälften av samhället består av kvinnor (Bergquist känner tydligen inte till det så det måste uppenbarligen sägas). Alltså existerar inget MANS-samhälle här i alla fall. Samhället har ingen penis, vad jag vet.

Den syn på samhället och andra människor som Bergquist-människan kräker ur sig är riktigt vidrig och historiskt sett mycket farlig: Den kastar oss raklånga in i fascism där det självfallet är helt ok att stämpla andra människor som "potentiella" kriminella. Oavsett vem de är och oavsett hur oskyldiga de är. Förmodar att bergquistaren också är stor anhängare av koncentrationsläger - med särskilda hallar för "potentiella" ditt och datt. Ofattbart!!

Den värld Bergquistaren vill skapa är en värld där INGEN går säker hem på natten.

Anonym sa...

Att vi lever i ett manssamhälle, där män - generellt sett - har mer makt än kvinnor är det få som fortfarande förnekar. Att våld mot kvinnor är ett strukturellt och inte individuellt problem är också det en analys som många feministiska forskare har visat på. Jag är medveten om att mina tankegångar kan uppfattas som kontroversiella, men som sagt, jag förhåller mig till ett (mans)samhälle och en verklighet som är vardag för många kvinnor inte till känslor.

För övrigt så förväntar jag mig att slippa förlöjligande härskartekniker från alla människor, även de som anser att jag har fel.

Petra

Anonym sa...

Det är ingen som _anser_ att du har fel. Du HAR fel: fascister kan (närapå) per definition aldrig ha rätt. (Som tur är!)

Dina tankegångar är inte det minsta "kontroversiella"(!), som du inbillar dig, om man som du hyllar fascism; du kan nämligen lugnt luta dig mot historiska kollegor som Hitler och Mussolini. Du är ju ute i precis samma illaluktande ärende: att grupperar oskyldiga människor och stämpla dem som kriminella. Nästa steg kanske är att avrätta 50% av befolkningen? I sann stalinistisk anda kanske?

Att betrakta 50% av befolkningen som potentiellt kriminella är jävligt sexistiskt, fördomsfullt - och förbannat fascistiskt. För att inte tala om att det vittnar om total ignorans vad gäller historisk bakgrund för dylika åsikter.

I sammanhanget är det tragikomiskt att se att du uppenbarligen vet hur man rapar upp "härskartekniker" när "argumenten"(?) tryter (vanligt förekommande hos visst klientel): Frågan är vad "tekniken" heter som du själv försöker dig på att använda - genom att stämpla 50% av befolkningen?

Personer med sådana åsikter om andra människor kommer aldrig att förändra samhället till det bättre. Ni fascister (vilket historien ju vittnar om) river ner det vi andra kämpar för att bygga upp.

Det är, slutligen, ofattbart att du inte ens själv inser vilken vidrig syn på andra människor du marknadsför. Ofattbart.
Och mycket, mycket skrämmande.