13 september 2006

Hur skyndar man på integrationsarbetet?

Idag var min tredje dag på nya jobbet och kom att tänka på din fråga om hur man kan skynda på integrationsarbetet. På mina senaste två jobb fick jag en fadder som skulle kunna besvara mina frågor om arbetsplatsen och uppgifterna. Min fadder skulle helt enkelt se till att jag integreras i företagskulturen på ett smidigt sätt. Det har jag upplevt som väldigt bra system. Skulle inte pågående integrationsarbete idag kunna tjäna på ett liknande faddersystem? Tänk er att en nyanländ invandrarfamilj får kontakt med en svensk fadderfamilj som exempelvis binder sig att introducera den nyanlända familjen till svenska samhället. Vad tycker ni?

/Roba & Jorun

1 kommentar:

JB sa...

Är själv Sverigedemokrat så vet inte riktigt vad fan jag har här inne att göra, men tyckte er ide om faddrar lät väldigt bra!
Skulle själv väldigt gärna vilja hjälpa till och vara en fadder för en invandrad familj, och är säker på att min fru också skulle tycka det var intressant och kul.

Om alla hjälper våra invandrare så skulle det inte se ut som det gör idag med massvåldtäkter, rån och misshandel dagarna i ett.

Hur gör man för att bli fadder?