11 september 2006

Sista kvinnokaféet

Så var sista kvinnokaféet för denna valrörelse över och vi har hunnit lära oss mycket under alla dessa veckor som kaféet har arrangerats. Kaféet idag veks år ämnet trafficking. Jag började först att berätta om mina erfarenheter på området då jag både arbetat mot trafficking i en ideell organisation i Brasilien och också skrivit en B- uppsats i ämnet. Trafficking är en komplicerad företeelse och det kan vara svårt att veta hur man på bästa sätt kan arbeta mot denna fruktansvärda brottslighet. I och med min uppsats fick jag lära mig om de förbättringar som kan göras på det nationella planet. Efter min korta introduktion tog Agneta Idbohrn från IM över för att berätta om ett projekt hon startade för att arbeta mot trafficking. Hon kände att hon ville göra något efter att hon sett att många flickor farit illa i trafficking i Rumänien. Agneta startade därför ett projekt med hjälp av Individuell Människohjälp som gick ut på att sätta upp en teaterpjäs i Sverige och Rumänien som handlade om två flickor som blivit lurade att arbeta utomlands men istället blev sålda till en människohandlare. Agneta hade intervjuat flickorna själv och även skrivit manuset till pjäsen. Projektet blev lyckat och resultatet gick att se i olika teatersalonger runt om i Sverige förra hösten men också i Rumänien. Människohandel är en hemsk och cynisk marknad men med kunskap om hur den verkar och möjlihet att påverka på olika plan kan vi komma åt den. Tack för kvällens föredrag och för denna valrörelses kvinnokaféer! Vi lovar att det kommer flera. Nästa aktivitet är på lördag då vi ska stå på Rosengård och dela ut våra foldrar. För dem som vill följa med träffas vi 11.40 utanför Café Tellus för att tillsammans cykla till Rosengård. Välkomna! / Elin

Inga kommentarer: