14 april 2007

Tjejer som sportar på männens planhalva

Varför kan kvinnliga idrottare aldrig tas på allvar? Varför måste de alltid avdramatiseras lite genom att man spelar på deras kvinnlighet och fysiska attribut? Tjejer som spelar i traditionellt killiga sporter förlöjligas naturligtvis extra. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när MFF damerna nu byter namn till LdB Football Club Malmö. LdB dvs Lait de Beauté som i det välkända kroppsvårdsmärket. Jag menar, hur ska man kunna ta ett fotbollslag som heter Skönhetsmjölk på allvar?? Istället för att få vara duktiga, tävlingsinriktade idrottare måste de i första hand vara kvinnor vars primära intresse naturligtvis är sitt yttre – det hör vi ju på namnet! Någon mer än jag som tror att damfotbollen nu kommer hånas mer än någonsin?!

På onsdag är det i vart fall dags för deras hemmapremiär i Malmö. Jag hoppas att vi är många som går dit på onsdag kl 19.00 och hejar fram dem, deras töntiga namn till trots!!

Läs gärna Sydsvenskans förträffliga sportkrönikör, Anja Gatu, som skriver om LdB FC här.

/Jorun

Inga kommentarer: