Jag har nyligen varit hos både tandläkaren, läkaren och frissan. I väntrummen kan jag naturligtvis inte låta bli att läsa både vecko- och kvällstidningar. Eftersom jag inte läser sådana tidningar i vanliga fall ger det mig en möjlighet att hålla koll på vem som gift och skilt sig, även om det för min del ofta blir i helt fel ordning.
Även andra braskande rubriker möter mig när jag läser. Vi tjejer uppmanas i samtliga medier att banta för att komma i vår baddräkt lagom till sommarsäsongen. Metoderna för hur man skall banta varierar. Är det inte atkins så är det GI. Eller flygvärdinnemetoden. Eller viktväktarna, stenålders- eller äppledieten. Budskapet vänder sig uteslutande till tjejer och är glasklart – du duger inte som du är!
Samtidigt som vi vet att anorexiproblemen växer bland ungdomar uppmuntrar media det trådsmala idealet. Vilka ideal är det som lyfts fram?
Hur ser det ut för killarna då när jag läser veckopressen? Hur ska de komma i badbrallorna inför doppet i det stora blå? Det får vi inte veta eftersom det inte med en enda rad nämns i de olika tidningarna. Mäns badsäsong är inte av allmänt intresse, tycks det. Eller så är det ett tecken på sundhet från redaktionernas sida. Får män då se ut hursomhelst? En äldre man med stor mage har pondus och framhävs i texterna som stor ledare med aptit på livet. Och mat förmodligen. För kvinnor skulle samma situation vara liktydigt med fetma. De runda formerna kan alltså hyllas. Men tydligen bara på män.
Anki Bergström
Ledamot (S) i fritidsnämnden i Malmö
.
24 juni 2008
Gästbloggaren Anki Bergström om skönhetsideal
Labels:
anorexia,
banta,
GI,
skönhetsideal,
veckopressen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
"Budskapet vänder sig uteslutande till tjejer..."
Ähum... VEM tror Anki Bergström är den tänkta målgruppen för dessa veckotidningar? (Nu får vi tänka riktigt ordentligt!) Tadaa! Flertalet av dessa blaskor vänder sig - föga förvånande - till målgruppen KVINNOR!
Ergo: De budskap, som eventuellt finns med i veckotidningarna, är även de riktade till samma målgrupp (kvinnor). Inte mycket att orda om.
Skulle målgruppen vara 50% män och 50% kvinnor (vilken den alltså inte är) skulle bantningstipsen vara riktade till både män och kvinnor. Nu ser (uppenbarligen!) inte målgruppen för dessa veckotidningar ut så.
Det fattar ju en narr att en veckotidning aldrig skulle missa att rikta sig till både män och kvinnor om målgruppen verkligen var både män och kvinnor. (Jag menar, vi snackar ökade annonsintäkter här!) Men som sagt, det är den inte.
Om Anki Bergström läser en blaska riktad främst till målgruppen MÄN (tja, tex King, även om den ju läses även av kvinnor) skulle även Anki Bergström lyckas se budskap som - ja, håll i er nu! - riktar sig främst till dess läsare, dvs MÄN. Hepp, första pris i slutledningsförmåga!
Flera artiklar i King handlar inte sällan om allt ifrån hudprodukter för MÄN (ev budskap: "Usch vad ful du är som inte fixar till ev hudskavanker nu när det finns smink avsett för er män!") till hur en tvättbräde-mage fixas (ev budskap: "Fetto-magar är vidrigt, Brad Pitt-magar är tjusigt"). För att inte tala om det fasansfulla i att inte bära De Rätta (Mycket Dyra!) Solglasögonen för sommaren 2008 (ev budskap: "Hur kan du ha så dålig koll på mode!? Fattigmans-Nörd!". Eller dessa evinnerliga smaskiga annonser för Svin-Dyra Motorfordon (ev budskap: "Är du en Riktig Man eller är du en Ford-årsmodell-1998-Mes?")
Jösses! Vem fattar inte underhållningen i det hela!? Man läser knappast en veckotidning för att bilda sig, om vi säger så.
Kvällsblaskorna är ett kapitel för sig däremot. Där glider man friskt mellan "sanning" och "osanning", mellan fördomar och "kalla fakta" (gärna statistiskt hårdvinklade siffror).
Den som idag tar DESSA blaskor på allvar får verkligen skylla sig själv!
Liksom i alla andra sammanhang väljer vi vad vi vill ta till oss eller inte (jag tex väljer bort ovanstående blaskor - även hos tandläkaren). Ansvaret ligger enbart hos den enskilda läsaren så länge ansvarig utgivare befinner sig inom lagens råmärken vad gäller publikationens innehåll.
Oavsett om man är fet och sannerligen behöver banta (ja, fetman ökar i Sverige både hos MÄN och KVINNOR och BARN) eller normalviktig men vill trimma sladdermagen inför sommarens näckande eller bara önskar sig underhållning för en stund så VÄLJER DU SOM LÄSARE ALLDELES SJÄLV OM DU a) KÖPER BLASKAN (dumma fan!) och b) LÄSER DEN (ännu dummare!) samt c) LÅTER DIG PÅVERKAS AV INNEHÅLLET (så dum att, ja, jag vet inte vad!).
För övrigt är det förbannat tröttsamt att det gafflas om att den psykiska störningen anorexi skulle ha kopplingar till vad kvällsblaskor mfl skriver om bantning. Kopplingen existerar inte överhuvudtaget. Lär er det en gång för alla.
Du kan ha bott på en öde ö (med ett överflöd av mat) hela ditt liv (utan tillgång till kvällsblaskor) och ändå bryter den kroniska psykiska sjukdomen ut (vanligen i tonåren i samband med hormonella omställningar). Det handlar om en medfödd (utvecklings-)störning i hjärnan som inte går att reparera/bota, men som patienten kan lära sig att hantera - gärna med stöd av psykofarmaka. (På samma sätt som tex tvångssyndrom (OCD) går att lära sig att hantera.)
Over and out.
Oj, den där forskningsrapporten de har gjort med nån stackare på en öde ö har jag missat! Har du någon länk till den? Låter spännande...
Skicka en kommentar