26 maj 2007

Låt gömda barn gå till skolan....så polisen kan hämta dem..?

Regeringen har gjort en utredning om gömda flyktingbarn och kommit fram till att de bör få gå i skolan. Det är ju en bra utveckling som möjliggör för fler av de ca 1000-1500 gömda barn som finns i Sverige att leva ett någorlunda normalt liv.

Men samtidigt säger utredaren att det ska vara fritt fram för polisen att hämta barnen i skolan och att skolan kan anmäla barnen till Migrationsverket. Om barnen riskerar att hela familjen bli anmälda om de går till skolan - är inte det omänsklig press och ansvar att lägga på redan utsatta barn?

/Jorun

3 kommentarer:

MN sa...

jag håller med, skolan borde få vara en fristad för barn.

Avantgarde Skåne sa...

Jag håller med, jag blir så otroligt upprörd när jag läser såna här ohummana förslag. Sverige måste gå framåt när det gäller asylpolitiken inte bakåt.

Jag lyssnade på ett föredrag med en man som arbetade för Stokholms landsting. Han berättade att sjukvården tjänar pengar på att erbjuda gömda flyktingar fri läkarvård eftersom de då kan behandla åkomor i ett tidigare stadium. Om jag minns rätt är det en modell som Region Skåne nu tittar på om man kan kopiera. (Inte för flyktingarna då, utan för att tjäna pengar...)
/Frida

Anonym sa...

Jag har skickat frågor till majoriteten i region skåne för att få svar på säkerhetsaspekten kirng deras förslag om sjukvård för gömda. Jag har inte fått svar.

Jag pratade med några miljöpartister som inte heller exakt har kunnat svara än.

Jag frågade en partikamrat som i egenskap av läkare har drivit klinik i flera år för gömda om vad hon trodde om säkerheten. Inte mycke, blev svaret.

Det verkar alltså handla om att spara kostnader och inte att se till de gömda flyktingarnas behov. Jag blir så trött.