08 oktober 2007

Likalön för allt arbete?

När jag var hemma hos mina föräldrar i helgen hade jag och min mamma en het diskussion om lön. Hon tycker det är orättvist som det är idag då det skiljer sig flera tusentals kronor mellan olika yrkesgruppen (och inom yrkesgrupper också för den delen). Min mamma är inte alls politiskt medveten, men hon tog upp en viktig princip. Varför ska ett yrke värderas högre än ett annat? Och ännu intressantare; VEM har rätten att värdera människors arbete?

Varför är en undersköterskas lön så mycket lägre än en läkares? Jo, för att läkaren har högre utbildning säger ni. Men om vi gör verklighet av vår vision att införa studilön och därmed göra universitetsstudier gratis för alla. Tycker ni fortfarande att han/hon är värd så mycket mer? De flesta svarar nog ja, med motiveringen att läkaren har ett större ansvar för människors liv. Men om jag kontrar med att undersköterskans kropp slits ut i förtid. Tycker ni inte att det är värt ett lönepåslag?

Vi kan ta lite svårare yrkesgrupper; är vaktmästarens jobb så mycket mer värt än lokalvårdarens? Jag som har ett roligt jobb som jag både trivs och utvecklas med, och dessutom sitter på ett kontor och har det skönt. Är mitt arbete så mycket mer värt än de som tar våra sopor varje dag? Om jag går hem skulle samhället fortfarande funka, men några dagar utan sophämtning så skulle gator och torg vara överfulla. Borde jag inte snarare få mindre i lön eftersom det som bonus är så roligt?

Detta blir naturligtvis en filosofisk diskussion, men jag tycker det är viktigt att diskutera hur vi värderar arbete. Framförallt tycker jag att gapen mellan vissa yrkesgrupper är oförsvarbart stora, men vi är så inkörda i att det är så det skall vara så vi reflekterar allt för sällan över det.
/Frida

7 kommentarer:

Avantgarde Skåne sa...

Jag ber alla som kommenterar att skriva under med iallafall förnamn. Det är trevligare än att vara anonym.
/Frida

Anonym sa...

Frida skrev:
"Varför är en undersköterskas lön så mycket lägre än en läkares? Jo, för att han har högre utbildning säger ni."

HAN?
Läste jag rätt? Menar "Frida" att en LÄKARE alltid är en HAN i hennes värld?
Vad är detta! Snacka om avslöjande syn på andra människor.

Pinsamt så det förslår när folk har sådana unkna fördomar...

Anonym sa...

Ujujuj...

Frida skrev:
"Men om jag kontrar med att undersköterskans kropp slits ut i förtid."

Rätt uppenbart att "Frida" (som sitter på rumpan på ett kontor hela dagarna - egen utsago) ALDRIG som en kirurg stått i kanske upp till 6 TIMMAR (inte alls ovanligt) och opererat en patient.
Där bla sköterskorna byts ut under längre operationer står (vanligen) den ansvariga kirurgen kvar under hela operationen!

Så snacka inte goja om sådant du inte har en aning om. "Undersköterskans kropp slits ut i förtid". VAD?!
Vem är DU att avgöra vem som mest "slits ut i förtid" i sin yrkesroll?

Spelar det någon roll för dig om det är en undersköterskas kropp eller en läkares kropp som slits ut menar du? Förtjänar den ena men inte den andra att få sin kropp utsliten - eller vad menas?

Vad vet DU om hur slitsamt det är för en kirurg att utföra långa, inte sällan knepiga operationer, med oviss utgång och med huvudansvaret för patienten?
Vet DU (som själv "sitter på ett kontor" hela dagarna) helt plötsligt hur en kirurgs axlar, armar och ben värker efter att ha arbetat koncentrerat i samma kroppsställning under en lång operation? För att inte tala om den mentala utmattningen efter ett sådan operationspass.

Nej, uppenbarligen INTE!

Avantgarde Skåne sa...

Vår "flitige kommentator" (som inte vågar skriva under ens med sitt förnamn) har helt rätt i att jag skrev "han" när jag pratade om läkare. Det tänkte jag inte alls på när jag skrev och det har jag nu ändrat. Så jag tackar för att du upptäckte det!

Däremot tycker jag inte det var en så konstig och fördomsfull felskrivning som du menar. Vi lever i en patrarkal värld där en majoritet av läkarna är män och där män systematiskt värderas högre (i lön) än kvinnor. Om argumenterar mot detta är det du som är okunnig. Det finns mängder med statistik som visar detta.

Sedan skrev jag att detta var ett filosofiskt resonemang om hur vi värderar arbete så jag förstår inte ditt agressiva utfall om att jag snackar goja.

Du skrev:
"Förtjänar den ena men inte den andra att få sin kropp utsliten - eller vad menas?"
Nej tvärtom! Ingen förtjänar att få sin kropp utsliten. Arbetsmiljöfrågorna måste vi ständigt jobba med politiskt och bli bättre på. Däremot tycker jag att läkare och undersköterskor som har slitsamma jobb ska få betalt för det. Jag vill absolut inte sänka några läkarlöner, men jag hade blivit mycket glad om man kunde höja undersköternas löner.

Till sist vill jag påpeka att mitt resonemang hänger ihop med en vision där all högre utbildning är gratis (dvs. man behöver inte ta studielån utan får en studielön, som samhället sedan får tillbaka i form av kunskap och kompetens).

Sedan tycker jag du kan använda normalton i dina inlägg och inte vara så otrevlig. Jag har läst inlägg efter inlägg av dig på denna sidan där du kallar oss det ena och det andra för att du inte håller med om våra åsikter. Det är helt ok att inte tycka som vi, och det är kul att någon debatterar men du behöver väl inte uttrycka dig så otrevligt?
/Frida

Anonym sa...

Frida skrev:
"Vi lever i en patrarkal värld där en majoritet av läkarna är män..."

FAKTA är:
- År 2005 var 43% av Sveriges läkare av kvinnligt kön (det innebär att de resterande var(troligen...) av manligt kön, dvs 57%.
Knappast en övervikt som heter duga alltså.

Men i enlighet med Fridas uttalande måste ju den här "ojämna fördelningen" OMEDELBUMS fixas - för inte finns det VIKTIGARE saker att rätta till inom (den offentliga) vården (nähäää då!...ironi...).

Vi får alltså avdöda ett antal människor som arbetar som läkare och råkar vara av manligt kön (ja, eller tvinga dem att säga upp sig/sparka dem - vilket som är enklast för Frida et al).
På så vis skapas en artificiell situation där det finns EXAKT lika många läkare av manligt som av kvinnligt kön i Sverige. För det är ju som sagt OTROLIGT (suck!) viktigt vilken typ av könsorgan som finns placerat mellan benen på den läkare som syr ihop lillebrors trasiga knä på akuten eller som förlöser grannkvinnan med akut kejsarsnitt.

Det absolut viktigast är ju inte att läkaren OAVSETT KÖN gör ett kompetent jobb, trivs med sitt yrke och bemöter patienterna empatiskt och medicinskt kunnigt.
Nä då! Det viktigaste är ju att läkaren är av RÄTT KÖN enligt Frida et al.

Hur tusan man tänker då är en fullständig gåta.

- Kalkylerad prognos för år 2015 är att 51% av Sveriges läkare är kvinnor (bygger bla på pensionsavgångar och antagningen till läkarutbildning mm).

Som ni nu enkelt kan se måste således en del av de läkare som är av kvinnligt kön avpolletteras kvickt före år 2015 för att man absolut INTE ska hamna i en situation där det finns fler läkare som är kvinnor än vad det finns läkare som är män. För herregud - HUR skulle det då gå?!

Ja, tjenare...

Anonym sa...

"Ja, tjenare" verkar vara en idiot så ta inte åt er tjejer. Stå på er, idén om lika lön bör kanske diskuteras framöver i det offentligarummet.

/Per

Anonym sa...

Per skrev:
"idén om lika lön"

Tjohej hopp - här var det ännu en snubbe (denne "Per") som totalt tappat tråden om vad inläggen handlade om! Jösses sicken virrpanna... Lär först inläggen och använd förslagsvis skallen innan du försöker dig på ett inlägg. Framgår ju rätt tydligt för oss andra vem som bör tituleras "idiot" här, om man säger så.