02 mars 2007

Upphandling - verktyg i jämställdhetsarbetet

Sydsvenskan skrev igår om den nya regeringens "dumping" av förslaget om könskvotering. Ni kan läsa artikeln här.

Det var väl väntat av den borgerliga regeringen. Jag verkar ha missat debatten runtomkring det, om det nu blev en debatt. Vad är alternativet då enligt den nya regeringen?

Ofta tycker jag inte om könskvotering men i bland är det ett nödvändigt ont. Samtidigt kan man ändra ett beteende genom att ge lite morötter.

En fundering jag har haft i och med att jag jobbar mycket med inköpsfrågor och det som är mest spännande med inköp är att det är ett starkt verktyg för att genomföra förändringar. Via inköpen ställs krav på etiska och miljöfrågor…men även jämställdhetsfrågor…om så önskas. Det gör många företag och myndigheter i viss mån vad gäller etiska och miljöfrågor. Effekten är stor tycker jag. Våra myndigheter och regeringen kan faktiskt lyfta fram jämställdhetsfrågan via deras upphandlingar. Ju mer jämställd företaget är desto mer prioriteras den i upphandlingarna. Så enkelt är det inte så klart, men en bra bit på rätt väg.

/Roba

1 kommentar:

Avantgarde Skåne sa...

Instämmer!

Ofta struntar man i om företag bryr sig om jämställdhet. Istället tittar man mest på priset vid en upphandling.

Vi hade vunnit mycket på att istället premiera de företag/offentliga förvaltningar som satsar på jämställdhetsarbete!

/Hillevi