17 februari 2007

Tydlig moderatpolitik

"Ta 3 betala för 2. Efter vårens löneförhandlingar är det rea på arbetskraft... rean gäller dock inte direktörer". Innan jag läst texten trodde jag att det var reklam från klädaffären Dressman, men så såg jag det där med rea på arbetskraft och såg att det stod arbetsgivarna i hörnet. Jag gick hem till min sambo och svor över de arbetsfientliga svinen som äntligen visar vad de står för. Min sambo frågade om jag hade sett SEKO reklamen som prydde stan. ”SEKO? Det stod att den var från arbetsgivarna!”. Nästa dag stannade jag och läste på alla tre sidorna av reklamstolpen och såg att det faktiskt var reklam från fackförbundet SEKO. Riktigt bra reklam faktiskt. Om alla arbetstagare blir lika förbannade som jag, så har de verkligen lyckats med sitt syfte. Att arbetsgivarna, med stöd av den borgerliga regeringen, vill sänka lönerna är ingen hemlighet. Målet är en arbetsmarkand som i USA, med en växande låglönesektor för unga, kvinnor och lågutbildade. I en intervju i Sydsvenskan den 28 augusti 2006, tog Lunds ledande moderatpolitiker Christer Wallin upp just detta med låglönejobb. Han tycker att det är ”ett problem att vi i Sverige inte har en låglönesektor”. Och preciserar sig. ”Ja, nu har vi ju inte så mycket pooler i detta landet, men annars den typen av låglöneyrken där man gör rent poolen eller packar kassarna på Wal Mart”. Jo, det handlar förstås också om städjobb och andra hushållsnära tjänster. Läs gärna hela artikeln

/Frida

Inga kommentarer: